De dag van de ondernemer



Een interview met ondernemer Raymund Prins

Vandaag 21 augustus staat ondernemerschap, leiderschap en innovatie wereldwijd in de belangstelling. Het is namelijk World Entrepreneurs’ Day (WED), Werelddag van de Ondernemer. De dag om onze eigen ondernemer Raymund Prins in het zonnetje te zetten. Verschillende karaktereigenschappen zijn essentieel voor ondernemerschap. Wij hebben er in dit interview zes voorgelegd aan Raymund.

 

Ondernemer Raymund Prins vertaalbureau Global textware

1. MOTIVATIE

Wat was jouw motivatie om Global textware te starten in 1997?

 

Ondernemen is kansen zien én benutten. Ik was al een jaar of acht werkzaam in de vertaalbranche en ontdekte dat er kansen lagen in de niche van de ICT-vertalingen. Daar ben ik, aanvankelijk met een compagnon, in gedoken. We hebben een vertaalservice opgezet die specifiek gericht was op IT-bedrijven wereldwijd. Halverwege de jaren negentig was ook een goed moment, met de opkomst van internet en Google. We hadden de wind mee en kregen al snel een goed marktaandeel.

 

2. DOORZETTINGSVERMOGEN

Ondernemen betekent je schouders eronder zetten. Wat is voor jou een moeilijk moment geweest als ondernemer?

 

Van het begin af aan was het flink aanpoten, eerst om klanten te krijgen – en te houden – en vervolgens om het steeds toenemende werk aan te kunnen. Moeilijke momenten zijn er altijd geweest. Voor mij als vakman, gericht op het leveren van service, was het moeilijkst om het gestaag groeiende bedrijf te ‘managen’. De organisatie van alles om onze kernactiviteit heen kostte mij de meeste moeite. De groeistuipen, zeg maar.

 

3. PERFECTIONISME

Hoe zorg jij ervoor dat je de dienstverlening van Global textware altijd blijft verbeteren?

 

Perfect is the enemy of good, wordt weleens gezegd. Voor mij en ons bedrijf heeft altijd voorop gestaan dat onze service gericht moet zijn op het tevredenstellen van de klant: we leveren waar de klant om vraagt. Daarbij maken we gebruik van alle ons ten dienste staande middelen in de markt. De vertaalbranche heeft de laatste 25 jaar min of meer gelijke tred gehouden met de technologische ontwikkelingen en kon vaak als een van de eersten profiteren van innovaties. Dat komt de dienstverlening uiteindelijk ten goede.

 

4. OPEN STAAN VOOR NIEUWE DINGEN

Hoe zie jij dat de toekomst voor de vertaalindustrie met de technologische vernieuwingen?

 

Op de korte termijn zie ik veel voordeel op basis van de innovaties die we nu kennen. Wij kunnen zowel in kwalitatief opzicht als in procesmatige verbeteringen ons voordeel doen met content- en procesautomatisering. Op de langere duur gaat er ook veel veranderen in het karakter van ons werk. Veel van wat tot dusver altijd handmatig werd gedaan, zal in de komende jaren (decennia) door machines worden overgenomen. Daardoor zullen we in staat zijn om grote hoeveelheden in zeer korte tijd te verwerken. Dat heeft invloed op de vraag en daar zullen wij ons aanbod op moeten aanpassen. Er zal een groter beroep op de kennis van tolken en vertalers gedaan worden, terwijl het noeste werk, waarom we misschien wel bekend staan, door de machines wordt overgenomen.

 

5. RISICO NEMEN

Wat is het grootste risico dat je hebt genomen als ondernemer?

 

Ondernemen is voortdurend risico nemen. Hoe groter de onderneming, des te groter de risico’s. Maar de belangrijkste beslissing die ik wellicht heb genomen, waarbij het risicogevoel waarschijnlijk het grootst was, is het aannemen van personeel in de eerste twee jaar van het bestaan van het bedrijf. Wat we nu als een logisch gevolg van ontwikkelingen binnen het bedrijf en het verloop van de orderportefeuille beschouwen, was toen een immense stap in de ontwikkeling. Alles wat daarna komt, voelt lichter.

 

6. ZELFKENNIS

Elke ondernemer heeft sterke en zwakke punten. Wat zijn voor jou belangrijke beslissingen geweest door dit inzicht?

 

Mijn sterke punt is denk ik dat ik overal kansen zie; mijn zwakke punt dat ik er altijd in een strakke rechte lijn naartoe wil. In de afgelopen 25 jaar heb ik geleerd dat er nooit een rechte lijn naar het doel gaat, maar dat er een hoop trial and error plaatsvindt voordat je er komt. En het belangrijkste in dit hele leerproces is dat je moet en kunt vertrouwen op de kennis en kunde van de mensen om je heen in het bedrijf. Je bereikt je doelen alleen als iedereen zijn eigen capaciteiten inzet om het gezamenlijke doel te bereiken. Alleen gaat het misschien sneller, maar met z’n allen samen kom je uiteindelijk veel verder. In dat opzicht is de belangrijkste beslissing geweest om het managementmodel van het bedrijf om te zetten naar een systeem met gedistribueerde autoriteit.

Bookmark and Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Global textware bv - Fongersstede - Hereweg 85b - 9725 AC Groningen - Nederland - T +31 50 584 40 10 - F +31 50 584 40 39 - info@globaltextware.nl